نماد سایت کیت وردپرس

آموزش خرید دامنه مناسب

آموزش خرید دامنه مناسب

دامنه چیست و چگونه دامنه مناسب ثبت کنیم؟ این سوال تمامی کسانی است که قصد راه اندازی وبسایت خود را دارند و نمی دانند که از کجا شروع کنند. بنابراین ما قصد داریم تا در این جلسه از آموزش وردپرس، ابهامات شما را در مورد اینکه دامنه چیست و چگونه دامنه مناسب ثبت کنیم را پاسخ دهیم.

دامنه چیست؟

نام دامنه در اصل معادل آدرس سایت شماست که معمولا از یک نام (به عنوان مثال کیت وردپرس) و یک پسوند (به عنوان مثال .com) تشکیل شده اند.

تمام ثبت نام های دامنه توسط ICANN نظارت می شود. دامنه ها با هدایت بازدیدکنندگان به سایت شما، مخاطبان بیشتری را برای شما جذب می کنند.

دامنه های .com در بین تمامی دامنه ها محبوب ترین هستند که 46.5٪ از فضای وب را تأمین می کنند.

CcTLD ها چیستند و چگونه کار می کنند؟

ccTLD ها از کدهای کشور ها استفاده می کنند و مناطق جغرافیایی را تعیین می کنند (به عنوان مثال .ir یا .es).

gTLD ها معمولاً برای موارد استفاده خاص (به عنوان مثال.org برای سازمان ها و وبسایت های دولتی) طراحی می شوند.

هر ثبت کننده نام دامنه فرآیند ثبت نام متفاوتی دارد که شما برای یافتن نام دامنه های موجود، می توانید از موتورهای جستجوی دامنه استفاده کنید. یکی از معروف ترین موتورهای جستجوی نام دامنه who.is می باشد.

پس از ثبت نام دامنه مناسب، دامنه را بر روی سرورها قرار می دهند تا از آن پس برای همه کاربران قابل مشاهده باشد. سرورها ماشین های فیزیکی هستند که پرونده های وبسایت شما را در خود ذخیره می کنند و اصطلاحا به سایت شما فضای میزبانی وب اختصاص می دهند.

ثبت دامنه مناسب برای وبسایت چه مراحلی دارد؟

هنگامی که تصمیم به ایجاد یک وبسایت گرفتید، باید قبل از خرید هاست، تصمیم مهمی بگیرید: نام دامنه شما چه خواهد بود؟

دامنه همان آدرس وبسایت شماست که دوست دارید توسط آن، بسیاری از مشتریان و مخاطبان تان شما را پیدا کنند. اگر نام دامنه شما سخت و مبهم باشد، مخاطبان از خیر جستجو کردن آن می گذرند و به دنبال سایت هایی با نامی کوتاه و سر راست می روند! هر چقدر هم که شما برای وبسایت خود زحمت کشیده باشید و تمام استانداردها رعایت شده باشد. بنابراین متوجه شدید که نام دامنه چقدر مهم است.

خرید دامنه مناسب یک فرآیند نسبتاً ساده است (اگرچه یافتن نامی که قبلاً توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد، می‌تواند یکی از چالش برانگیز ترین و سخت ترین مراحل باشد). بنابراین فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب نام دامنه مناسب آن ها را در نظر بگیرید. از آنجا که نام دامنه شما در واقع آدرس وبسایت شماست، می خواهید مطمئن شوید که آدرس کوتاه و سر‌راستی را برای وبسایت خود انتخاب کرده اید. پس مراحل زیر را برای انتخاب نام دامنه مناسب دنبال کنید تا هر چه سریع تر اولین قدم برای طراحی و ساخت وبسایت خود را برداشته باشید.

مرحله اول: انتخاب نام دامنه

نام دامنه چهره دوستانه ای از آدرس های اینترنتی است که از رشته اعداد و حروف زیادی تشکیل شده اند و به خاطر سپردن آن ها اصلا کار ساده ای نیست! بنابراین شما نیاز به نامی کوتاه، مفهوم و ساده دارید تا مخاطبان شما به راحتی در سرچ گوگل شما را پیدا کنند.

هر کسی می تواند یک دامنه خریداری کند. برای این کار، شما باید از یک سامانه ثبت دامنه مانند ایرنیک یا میهن نیک استفاده کنید. در قسمت سرچ باکس این سایت ها، نام دامنه مورد نظر را به همراه پسوند دلخواه تان تایپ می کنید و سپس منتظر نتیجه از سمت سامانه می مانید.

در صورتی که نام انتخابی شما قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده باشد، به شما اطلاع داده می شود. اما اگر نام انتخابی قبلا توسط فرد دیگری انتخاب نشده باشد، در کنار آن عبارت “آماده ثبت”نوشته شده است. پس از ثبت کردن، دامنه مورد نظر خود را می خرید و هزینه ای را پرداخت می کنید. این هزینه بسته به اینکه دامنه تان با چه پسوندی ثبت شده است، متفاوت می باشد. برای مثال دامنه ثبت دامنه .com بسیار گران تر از ثبت دامنه .ir است.

به طور کلی، شما می خواهید نام دامنه ای جذاب و کوتاه بخرید تا هم یادآوری اش برای افراد آسان باشد و هم تایپ کردنش. سعی کنید نام دامنه تان مرتبط با حوزه فعالیت تان باشد، در این صورت به خاطر سپردن آن آسان تر است.

مرحله دوم: انتخاب پسوند

پسوند، نام را متعلق به یک دامنه سطح بالا و خاص (TLD) می داند. TLD های زیادی برای خرید عمومی در دسترس است، از جمله :

مرحله سوم: انتخاب میزبان وب

پس از خرید دامنه، حالا باید آن را بر روی هاست تان سوار کنید. برای خرید نام دامنه حتما لازم نیست که به یک سرویس ثبت نام اختصاصی بروید. شرکت های هاستینگ این امکان را برای شما فراهم کرده اند تا نام دامنه و اشتراک هاست خودتان را به صورت یکجا از آن ها خرید کنید. و در این مدل از خرید نام دامنه، دیگری نیازی نیست تا  شما name server ها را خودتان به صورت دستی وارد کنید. چون شرکت هاستینگ شما این کار را به صورت خودکار انجام می دهد.

مرحله چهارم: تمدید قرارداد دامنه

همه ما دوست داریم فکر کنیم که نام دامنه پس از خرید، برای همیشه و تحت هر شرایطی متعلق به ماست. لزوماً اینگونه نیست. چرا که شما سالانه ( یا 3 ماه یکبار یا 6 ماه یکبار) ملزم به تمدید دامنه خریداری شده هستید و هر سال مبلغی را بابت شارژ سرویس پرداخت می کنید.

نکته بسیار مهم: بسیاری از ثبت کنندگان حق لغو نام دامنه شما را به دلایل خاص برای خود محفوظ می دارند. مثلا اگر از دامنه ای برای اهداف غیرقانونی استفاده می کنید، بسیاری از قراردادها شامل یک بند هستند که به ثبت کننده اجازه می دهد نام دامنه شما را بدون هیچ دلیل مشخصی حذف کند.

مرحله پنجم: انتقال دامنه

این مرحله قرار نیست برای همه افراد پیش بیاید. تحت شرایطی ممکن است شما بخواهید دمانه خود را انتقال دهید که ما روش آن را به شما گفته ایم. دامنه ها می توانند از یک ارائه دهنده به سرویس دهنده دیگر منتقل شوند. برای مثال شما دیگر علاقه ای به کار کردن با شرکت هاستینگ فعلی ندارید و دوست دارید با سرویس میزبانی دیگری قرارداد ببندید. این کار امکان پذیر است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

میانگین رتبه : 5/5 😍 تعداد رای : 2 امتیاز
خروج از نسخه موبایل