نماد سایت کیت وردپرس

Child Theme چیست ؟ – ساخت چایلد تم در وردپرس

آموزش ساخت چایلد تم در وردپرس

چایلد تم چیست ؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران وردپرسی دارد و شما هم شاید جزء یکی از این دوستان علاقه مند به دنیای وردپرس باشید در واقع چایلد تم را اگر بخواهیم به صورت خلاصه توضیح دهیم child theme یک بخشی از قالب است که ما می توانیم تغییرات دلخواه را در آن ایجاد کنیم تا با آپدیت قالب در آینده تاثیری در تغییرات ما نداشته باشد و به راحتی قادر به توسعه قالب خود باشیم یعنی تمام ویرایش سازی های قالب را در این پوسته فرزند ایجاد می کنیم تا نیازی به تغییرات کد داخل قالب اصلی نداشته باشیم.

پوسته فرزند یا چایلد تم وردپرس چیست ؟

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد استفاده چایلد تم وردپرس برای افرادی مفید است که قصد دارند تغییرات زیادی داخل قالب خود اعمال کنند و همچنین از بروزرسانی های قالب خود نیز استفاده کنند. امروزه تمام قالب های حرفه ای هر چند روز یکبار آپدیت می شوند با هر بار آپدیت ویژگی های جدیدی اضافه می شود، یک ویژگی غیر کاربردی حذف می شود و باگ های امنیتی برطرف می شود. خب با توجه به آپدیت های مکرر، پوسته دائما در حال تغییر است و از طرفی دیگر کاربران وردپرسی که یک قالب را برای سایت خود خریداری می کنند با آخرین نسخه قالب پایه سایت خود را بنا می کنند.

حالا همین کاربران قصد دارند از نسخه های جدید قالب خریداری شده استفاده کنند و همیشه قالب خود را بروز نگه دارند علاوه بر آن کاربران ممکن است با مرور زمان تغییرات دلخواهی را به قالب با توجه به سلیقه خود انجام داده باشند. اگر کاربرانی که تغییرات داخل قالب انجام داده باشند بخواهند قالب خود را به آخرین نسخه بروزرسانی کنند تمام تغییرات قبلی که داخل قالب به وسیله کاربران ایجاد شده بود پاک می شود و اینجاست که Child Theme به کمک ما می آید و کمک می کند هم از بروزرسانی های قالب خود استفاده کنیم و هم تغییرات دلخواه را در سایت بر روی قالب خود اعمال کنیم.

مزایا و معایب استفاده از چایلد تم وردپرس چیست ؟

در دنیای وردپرس مانند دنیای واقعی ما هر چیزی را که استفاده می کنیم قطعا یکسری ویژگی های خوب دارد و یکسری ویژگی های بد که با توجه به نیاز و استفاده خود باید تصمیم بگیریم کدام موضوع برای ما اهمیت بیشتری دارد اگر مزیت استفاده آن بیشتر است پس قطعا باید از آن استفاده کنیم تا کار ما راحت تر شود. استفاده از Child Theme وردپرس هم از این قاعده مستثنی نیست و ویژگی های خاص خود را دارد که در این بخش به مزیت ها و معایب آن می پردازیم تا بهتر بتوانید برای استفاده آن تصمیم بگیرید.

مزیت های استفاده از پوسته فرزند وردپرس :

معایب استفاده از پوسته فرزند وردپرس

ویرایش سازی سایت با پوسته فرزند یا چایلد تم

پس ما تا اینجا با نحوه کارکرد و ویژگی های پوسته چایلد تم وردپرس آشنا شدیم. در واقع بسیاری از کاربران وردپرس حرفه ای هستند و آشنایی اولیه یا زیادی با کدنویسی دارند قطعا این نوع افراد به یک پوسته عادی قانع نمی شوند و با مهارتی که دارند نهایت زیبایی و امکاناتی که نیاز دارند را در سایت خود اضافه می کنند مثلا هدر، فوتر، سایدبار و بخش های مختلف سایت خود را تغییر می دهند پس پوسته Child Theme برای این نوع افراد فوق العاده می تواند مفید واقع شود.

آموزش ساخت پوسته فرزند یا قالب Child Theme در وردپرس

خب تا اینجای کار با کاربرد و ویژگی های پوسته چایلد تم آشنا شدیم اما بریم سراغ ساخت پوسته چایلد تم که کار بسیار آسانی است برای ساخت Child Theme در وردپرس باید به پوشه themes وردپرس بروید و در کنار پوشه قالب اصلی پوشه چایلد تم را ایجاد کنید مثلا اگر نام پوشه قالب اصلی شما kitwp است باید برای چایلد تم پوشه ای به نام kitwp-child ایجاد کنید یعنی بعد از ایجاد یک پوشه با نام قالب اصلی child- را در آخر آن اضافه کنید سپس باید در پوشه kitwp-child دو فایل با نام های style.css و function.css ایجاد کنید.

بعد از اینکه فایل style.css را در پوشه kitwp-child ایجاد کردید کدهای زیر را در آن کپی کنید

<?php
/*
Theme Name: Kitwp Child //نام چایلد تم
Theme URI: https://kitwp.com //آدرس سایت
Description: Thi is Kitwp Child Theme // توضیحات
Author: Kitwp //نویسنده قالب
Author URI: https://kitwp.com // سایت نویسنده قالب
Template: kitwp // نام تمپلیت
Version: 1.0.0 // نسخه قالب
License: GNU General Public License v2 or later // لایسنس
License URI: http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html // آدرس لایسنس
Tags: light, dark, two-columns, right-sidebar, responsive-layout, accessibility-ready // برچسپ های مربوط به قالب
Text Domain: kitwp_textdomain // متن یونیک جهت به کاربردن در پروژه
*/

همانطور که مشاهده می کنید تمام خط ها را توضیح داده ایم که چه کاربردی دارد مهم ترین بخش آن Template است که باید نام قالب اصلی خود را به جای kitwp قرار دهید

خب الان نوبت به فراخوانی فایل style.css در قالب است برای اینکار یک فایل در کنار فایل style.css یعنی در پوشه kitwp-child بسازید و نام آن را function.php قرار دهید سپس کدهای زیر را در آن کپی کنید.

add_action( 'wp_enqueue_scripts', 'my_theme_enqueue_styles' );
function my_theme_enqueue_styles() {
 
    $parent_style = 'parent-style'; 
 
    wp_enqueue_style( $parent_style, get_template_directory_uri() . '/style.css' );
    wp_enqueue_style( 'child-style',
        get_stylesheet_directory_uri() . '/style.css',
        array( $parent_style ),
        wp_get_theme()->get('Version')
    );
}

بعد از اینکه فایل را ذخیره کردید حالا به قسمت نمایش وردپرس رفته و از بخش پوسته ها child theme قالب خود را فعال کنید.

اگر در هر قسمتی با مشکل مواجه شدید یا یکی از مراحل رو متوجه نشدید در در بخش دیدگاه ها سوال خود را ارسال کنید تا مقاله را کامل تر کنیم 🙂

میانگین رتبه : 5/5 😍 تعداد رای : 2 امتیاز
خروج از نسخه موبایل