کیت وردپرس

آموزش ساخت نقشه سایت در وردپرس

آموزش ساخت نقشه سایت در وردپرس

SITEMAP XML چیست؟ چگونه می توان sitemap را در wordpress ایجاد کرد؟

اگر نمی دانید ساخت نقشه سایت چگونه است یا نقشه سایت XML چیست و چگونه می توانید آن را در وب سایت وردپرسی خود اضافه کنید، این پست راهنمای کاملی برای کمک به شما در جهت ساخت نقشه سایت وردپرس خواهد بود.

ضرورت ساخت نقشه سایت یا همان نقشه XML

نقشه سایت XML به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا به راحتی در محتوای وب سایت یا فروشگاه اینترنتی شما حرکت کنند. لیستی از کلیه مطالب شما را در قالب زبان ماشین، در اختیار خزندگان گوگل قرار می دهند.

بر خلاف نقشه سایت معمولی که برای افراد ساخته شده است، یک نقشه سایت XML به طور معمول برای بازدید کنندگان وب سایت شما قابل مشاهده نیست.

در این مقاله ما توضیح خواهیم داد که نقشه سایت XML چیست و چگونه می توان به راحتی نقشه سایت را در وردپرس ایجاد کرد.

نقشه سایت XML چیست؟

نقشه سایت XML فایلی است که کلیه محتوای وب سایت شما را با فرمت XML لیست می کند؛ بنابراین موتورهای جستجو مانند Google می توانند به راحتی محتوای شما را کشف و ایندکس کنند.

در اوایل دهه 2000، وب سایت های دولتی پیوندی در صفحه اصلی خود با عنوان “نقشه سایت” داشتند. این صفحه معمولاً لیستی از تمام صفحات موجود در آن وب سایت را در اختیار داشت.

امروزه نقشه های سایت، به جای HTML در قالب XML منتشر می شوند و مخاطب هدف آنها موتورهای جستجوگر است و نه افراد.

در اصل، نقشه سایت XML راهی است که صاحبان وب سایت می توانند در مورد تمام صفحات موجود در وب سایت خود به موتورهای جستجو بگویند.

اگر‌چه نقشه های XML باعث افزایش رتبه موتورهای جستجوگر شما نمی شوند، اما به موتورهای جستجو این امکان را می دهند تا وب سایت شما را بهتر ویرایش کنند. این بدان معنی است که آنها می توانند محتوای بیشتری پیدا کنند و آن را در نتایج جستجو نمایش دهند. در نتیجه همین امر به رشد رتبه شما کمک خواهد کرد.

چرا به ساخت نقشه سایت نیاز دارید؟

نقشه های سایت از دیدگاه بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بسیار مهم هستند.

همانطور که گفتیم، نقشه سایت بر رتبه بندی جستجو تأثیر نمی گذارد. با این حال، اگر صفحه ای در سایت شما وجود دارد که ایندکس نشده است، نقشه سایت راهی را فراهم می کند تا موتورهای جستجوگر در مورد آن صفحه بدانند.

اهمیت نقشه XML سایت برای وبسایت های جدید

برای اولین بار که وبلاگ می سازید یا یک وب سایت جدید ایجاد می کنید، نقشه های XML بسیار مفید هستند؛ زیرا اکثر وب سایت های جدید هیچ بک لینکی ندارند و در واقع راه به جایی نمی برند. SITEMAP ها عملیات کشف محتوای صفحات را برای موتورهای جستجو آسان تر می کنند.

به همین دلیل موتورهای جستجوگر مانند گوگل و بینگ به صاحبان وب سایت های جدید اجازه می دهند نقشه سایت را در ابزارهای مدیر وب خود ارائه دهند. این اجازه می دهد تا رباتهای موتور جستجو به راحتی مطالب شما را کشف کرده و ایندکس کنند.

نقشه های سایت به همان اندازه برای وب سایت های محبوب و شناخته شده نیز مهم هستند. آنها به شما امکان می دهند تا به موتورهای جستجو نشان دهید که کدام بخش از وب سایت‌تان مهم تر است. کدام قسمت ها بیشتر به روز می شوند و … . بنابراین موتورهای جستجو می توانند متناسب با آن، صفحات سایت‌تان را بازدید و فهرست بندی کنند.

این امر به بهبود دید کلی وب سایت شما در رتبه بندی موتورهای جستجو کمک می کند.

چگونه یک نقشه سایت در وردپرس ایجاد کنیم؟

روشهای مختلفی برای ایجاد نقشه سایت XML در وردپرس وجود دارد. ما برای ایجاد یک نقشه سایت XML در وردپرس، دو روش زیر را به شما یاد خواهیم داد و می توانید یکی از روش های مناسب را برای ساخت نقشه سایت خودتان، انتخاب کنید.

روش 1. ایجاد نقشه سایت XML در وردپرس با استفاده از SEO Yoast

ساده ترین راه برای ایجاد نقشه سایت XML در وردپرس استفاده از افزونه Yoast SEO است.

این بهترین افزونه SEO WordPress در بازار است که مجموعه ای جامع از ابزار را برای بهینه سازی پست های وبلاگ‌تان، به شما ارائه می دهد.

ابتدا باید افزونه Yoast SEO را نصب و فعال کنید.

پس از فعال سازی، به صفحه SEO »General بروید و بر روی سربرگ ” features ” کلیک کنید. سپس باید بررسی کنید که آیا گزینه “نقشه سایت” روشن است یا خیر.

 Yoast SEO XML نقشه سایت
Yoast SEO XML نقشه سایت

سپس، برای ذخیره تغییرات روی دکمه save change کلیک کنید.

برای تأیید اینکه Yoast SEO یک نقشه سایت XML ایجاد کرده است، می توانید بر روی آیکون علامت سوال در کنار گزینه XML نقشه سایت در صفحه کلیک کنید.

نقشه سایت XML ایجاد شده توسط پلاگین Yoast SEO

پس از آن، برای دیدن نقشه سایت XML خود که توسط Yoast SEO ایجاد شده است، روی پیوند “مشاهده نقشه سایت” کلیک کنید.

اطمینان از ساخته شدن نقشه سایت توسط افزونه یواست

همچنین می توانید با اضافه کردن sitemap_index.xml در انتهای آدرس وب سایت خود، نقشه سایت XML خود را پیدا کنید. مثلا:

https://www.kitwp.com/sitemap_index.xml

نقشه سایت SEO Yoast

Yoast SEO نقشه های مختلفی را برای انواع مختلف محتوا ایجاد می کند. به طور پیش فرض، نقشه متفاوتی برای پست‌ها، صفحات، نویسنده ها و دسته ها ایجاد می کند.

اگر یک فروشگاه اینترنتی را با استفاده از WooCommerce راه اندازی کنید، در این صورت نقشه ای برای محصولات شما ایجاد می کند.

روش 2. ساخت نقشه سایت XML در وردپرس با استفاده از افزونه نقشه سایت Google XML

این روش برای کاربرانی که مایل نیستند از ویژگی نقشه های XML Yoast SEO استفاده کنند، توصیه می شود.

اولین کاری که شما باید انجام دهید، نصب و فعال سازی افزونه Google XML Sitemaps است.

پس از فعال سازی این افزونه، بطور خودکار نقشه سایت XML را برای وب سایت شما ایجاد می کند. می توانید با افزودن sitemap.xml به آدرس وب سایت خود، آن را مشاهده کنید. مثلا:

https://www.kitwp.com/sitemap.xml

نقشه سایت ایجاد شده توسط پلاگین نقشه سایت Google XML

برای پیکربندی افزونه، به صفحه تنظیمات »XML-نقشه سایت بروید.

تنظیمات افزونه نقشه سایت Google XML

در قسمت بالا، افزونه اطلاعاتی را در مورد وضعیت شما قرار می دهد. اگر افزونه قادر به پینگ هر موتور جستجو نباشد، به شما اطلاع خواهد داد.

می توانید گزینه های اصلی را بررسی کنید. مثلا می توانید در این افزونه انتخاب کنید که کدامیک از بروزر‌ها، موتورهای جستجویشان سایت شما را خزش کنند یا نه. حد حافظه PHP را افزایش دهید و موارد دیگر. تنظیمات پیش فرض برای بیشتر محیط های میزبان وردپرس کار می کند.

در مرحله بعد، بخش صفحات اضافی را مشاهده خواهید کرد. از اینجا می توانید به صورت دستی صفحات را به نقشه سایت XML خود اضافه کنید. این امر در صورتی مفید است که وب سایت شما دارای صفحات HTML استاتیک باشد که توسط WordPress CMS ایجاد نشده باشد.

اضافه کردن صفحات به صورت دستی

دو بخش بعدی صفحه تنظیمات افزونه به شما امکان می دهد محتوا را از نقشه سایت وردپرس خود حذف کنید. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک را اداره می کنید، می خواهید نوع “محصولات” را به نقشه سایت خود وارد کنید.

اضافه کردن الویت پست ها و مطالب

پس از آن، می توانید اولویت مطالب نقشه سایت خود را تنظیم کنید. تغییر این مقادیر توسط موتورهای جستجو به عنوان یک اشاره در نظر گرفته می شود و ممکن است بر اساس معیارهای خود، این برچسب ها را دنبال کرده یا نادیده بگیرند.

چگونه به موتورهای جستجو در مورد نقشه ها بگوییم؟

موتورهای جستجو در یافتن نقشه سایت کاملاً هوشمند هستند. هر زمان که محتوای جدید منتشر می کنید، پینگ به Google و Bing ارسال می شود تا از آنها در مورد تغییرات در نقشه سایت شما مطلع شود.

با این حال، توصیه می کنیم نقشه سایت را به صورت دستی ارسال کنید تا اطمینان حاصل شود که موتورهای جستجو می توانند آن را پیدا کنند.

میانگین رتبه : 5/5 😍 تعداد رای : 1 امتیاز
خروج از نسخه موبایل