کیت وردپرس

الگوریتم های گوگل، معرفی 8 الگوریتم عمده گوگل که باید بدانید

الگوریتم های گوگل، معرفی8 الگوریتم عمده گوگل که باید بدانید

آیا الگوریتم های گوگل را میشناسید؟ در این مقاله 8 الگوریتم عمده گوگل معرفی شده است که برای بهینه سازی سایت خود باید بدانید.

در یک دهه گذشته، تعداد بیشمار بروزرسانی الگوریتم های گوگل رخ داده است. برخی از آن ها تغییرات جزئی و برخی تغییرات عمده در جستجو ایجاد کرده اند. در این مقاله 8 الگوریتم عمده گوگل توضیح داده شده است که تغییرات بزرگی در گوگل و رتبه بندی ایجاد کرده است.

گوگل می گوید که الگوریتم جستجوی خود را هزاران بار در سال به روزرسانی می کند. در اکثریت مطلق موارد، به روزرسانی های الگوریتم گوگل بسیار کوچک هستند که نمی توان آنها را متوجه شد. اما، هر چند وقت یک بار، Google چنان تغییری اساسی ایجاد می کند که باعث می شود گوگل برای همیشه تغییر کند.

در این پست، 8 مورد از مهمترین تغییرات الگوریتم جستجو را معرفی کرده ایم. در ادامه در مورد چرایی، نحوه کارکرد آنها و تغییراتی که باید در استراتژی های سئو سایت خود ایجاد کنید، صحبت خواهیم کرد.

الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل چیست؟
الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم جستجوی گوگل یک سیستم پیچیده است که به Google اجازه می دهد مرتبط ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا، رتبه بندی و نمایش دهد. به طور دقیق، کل سیستم رتبه بندی از الگوریتم های مختلفی تشکیل شده است که فاکتورهای مختلفی مانند کیفیت، ارتباط یا قابلیت استفاده صفحه را در نظر می گیرند.

اگرچه این شرکت الگوریتم دقیق را علنی نمی کند. در سال های ابتدایی، گوگل فقط تعداد اندکی از به روزرسانی ها را در الگوریتم های خود انجام داده است. اکنون، گوگل هر ساله هزاران تغییر ایجاد می کند.

به زبانی ساده تر، الگوریتم ها همان اصول رتبه بندی گوگل هستند. با دانستن این الگوریتم ها و اینکه گوگل چطور به وبسایت ها رتبه می دهد، می توانید سایت خود را بهینه کنید.

معرفی الگوریتم های گوگل

1- الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم پاندا (Panda)

هدف: جلوگیری از محتوای تکراری، بی کیفیت و تکرار بی رویه کلمات کلیدی

چگونه کار می کند؟ به روزرسانی الگوریتم پاندا اصطلاحا “نمره کیفیت” را به صفحات وبسایت ها اختصاص می دهد. و از این امتیاز به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می شود. در ابتدا، تأثیرات پاندا خفیف بود، اما در ژانویه 2016 برای همیشه در الگوریتم اصلی گوگل گنجانیده شد.

از آن زمان به بعد، بروزرسانی مداوم بیشتر شده است. بنابراین هم جریمه های Panda و هم بازیابی ها سریعتر اتفاق می افتد.

نحوه تنظیم: بررسی های منظم سایت خود را برای محتوای تکراری، محتوای بی کیفیت و تکرار بی رویه کلمات کلیدی انجام دهید. برای انجام این کار، به یک خزنده سایت مانند SEO PowerSuite’s Website Auditor نیاز دارید.

و همچنین اگر می خواهید بررسی کنید که آیا محتوای شما در جای دیگر وب کپی شده است یا نه، از یک جستجوگر مانند Copyscape استفاده کنید.

2- الگوریتم پنگوئن (Penguin)

الگوریتم پنگوئن (Penguin)

هدف: جلوگیری از لینک های اسپم یا نامربوط، لینک ها با انکر تکست بیش از حد بهینه شده.

چطور کار میکند؟ هدف الگوریتم پنگوئن Google Penguin، جریمه کردن سایتهایی است که بک لینک آنها غیرطبیعی است. این بروزرسانی به خرید بک لینک از مزرعه لینک و PBN ها پایان داد.

نحوه تنظیم: برای در امان ماندن از تأثیرات به روزرسانی الگوریتم پنگوئن، بر بک لینک های سایت خود نظارت کرده و ممیزی های منظم را با یک چک کننده لینک انجام دهید.

با استفاده از ابزارهای بررسی لینک می تواند نمودار تغییرات بک لینک های سایت خود را ببینید. به دنبال هر نوع جهش غیرمعمولی باشید که ممکن است نتیجه حمله منفی سئو توسط رقبا باشد.

لینک هایی که خطر بالای 50٪ دارند باید بررسی شوند. اگر به نظر می رسد مخرب است، آنها را به پرونده disavow اضافه کنید، آن را بارگیری کرده و به Google Links Disavow Tool ارسال کنید.

3- الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

چگونه کار می کند؟ الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک می کند تا درخواست های جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف کاربر مطابقت داشته باشد (برخلاف اصطلاحات موجود در عبارت جستجو).

الگوریتم مرغ مگس خوار این امکان را برای یک صفحه فراهم می کند تا برای یک درخواست حتی اگر حاوی کلمات دقیق کاربر نباشد، رتبه بندی کند. این امر با کمک پردازش زبان طبیعی حاصل می شود که متکی به نمایه سازی معنایی نهفته، اصطلاحات هم معنی و مترادف است.

نحوه تنظیم: تحقیق کلمات کلیدی خود را گسترش دهید و بر مفاهیم پشت کلمات کلیدی تمرکز کنید. جستجوهای مرتبط، مترادف و اصطلاحات مشترک را با دقت تجزیه و تحلیل کنید. منابع مهم این ایده ها جستجوی مرتبط با گوگل و همچنین پیشنهادات خودکار گوگل است.

از این بینش ها برای درک بهتر زبان مخاطب و متنوع سازی محتوای خود استفاده کنید. با ایجاد محتوای جامع که اهداف جستجوگر را برآورده کند، هم از نظر تعامل و هم از نظر گوگل برنده خواهید شد.

4- موبایل (Mobile Friendly) – الگوریتم های گوگل

موبایل (Mobile Friendly) – الگوریتم های گوگل

خطرات: عدم وجود نسخه موبایل صفحه، قابلیت استفاده ضعیف از تلفن همراه

چطور کار می کند؟ امروز، گوگل همه وب سایت ها را بر اساس سرعت و کاربرپسندی نسخه های موبایل آنها رتبه بندی می کند. به روزرسانی های جستجوی تلفن همراه، که به ترتیب در سال های 2018 و 2020 تمرکز را از دسک تاپ به نسخه موبایل وب سایت ها تغییر داده است.

نحوه تنظیم: صفحات خود را برای موبایل بهینه کنید و بر سرعت و قابلیت استفاده در نسخه موبایل تمرکز کنید. آزمایش های نسخه موبایلی سایت و سرعت صفحه در گوگل به شما کمک می کند تا ببینید کدام یک از جنبه های صفحه شما باید بهبود یابد.

تست و بررسی نسخه موبایل و اشکالات

جهت بررسی و تست نسخه موبایلی سایت خود و همینطور بررسی مشکلات احتمالی می توانید از ابزار Google PageSpeed Insights استفاده کنید.

5- الگوریتم رنک برین (RankBrain)

الگوریتم رنک برین (RankBrain)

خطرات: نداشتن ارتباط کلمه کلیدی جستجو شده با محتوای سایت شما، محتوای کم عمق، UX ضعیف

چطور کار می کند؟ رنک برین RankBrain سیستمی است که به کمک آن گوگل می تواند قصد کاربر در جستجو را بهتر درک کند. اگرچه از فرمول دقیق این به روزرسانی مهم اطلاع دقیقی نیست، اما اتفاق نظر این است که رنک برین وظیفه سفارشی سازی نتایج جستجوی کاربر را دارد.

در رنک برین فراتر از جستجوی شخص عمل می شود و بخش های مهم دیگری مانند مترادف کلمات جستجو شده، کلمات ضمنی و سابقه جستجوی شخص کاربران در نظر گرفته می شود.

الگوریتم RankBrain بخشی از الگوریتم مرغ مگسخوار است. این یک سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می کند تا معنای موجود در جستجوها را بفهمد و در پاسخ به جستجوها، بهترین نتیجه جستجو را برای کاربران فراهم کند. گوگل رنک برین را سومین عامل مهم رتبه بندی می داند.

نحوه تنظیم: صفحات خود را برای ارتباط و جامعیت بهینه کنید. در مقالات خود از اصطلاحات و مفاهیم مرتبط استفاده کنید و محتوایی جامع بنویسید. مشاهده خواهید کرد که جستجوی شما به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

6- الگوریتم مدیک (Medic)

الگوریتم مدیک (Medic)

به روزرسانی گوگل Medic یک به روزرسانی الگوریتم گوگل در اواخر سال 2018 بود. این به روزرسانی صنایع مختلفی را تحت تأثیر قرار داده است. اما بیشتر صفحات وب که تحت تأثیر قرار گرفته اند صفحات (YMYL) بودند.

YMYL چیست؟ Your Money, Your Life

صفحاتی که می توانند به طور بالقوه بر سلامتی، خوشبختی و ثروت کاربران تأثیر بگذارند در صفحات “پول شما، زندگی شما” طبقه بندی می شوند. و در نتیجه خزنده های جستجوی گوگل این نوع صفحات را در سطح بالاتری تحت بررسی قرار می دهند. موارد زیر صفحات YMYL در نظر گرفته شده است:

E-A-T چیست؟ Expertise, Authority, Trustworthiness

نحوه تنظیم: تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن، سه نکته مهمی است که در این الگوریتم سایت های YMYL تحت تاثیر قرار می گیرند. بنابر این در هر حوزه ای که فعالیت می کنید باید این سه مورد تخصص، اقتدار و اعتماد را رعایت کنید.

به عنوان مثال:

7- الگوریتم برت (Bert)

الگوریتم برت (Bert)

خطرات: مطالب ضعیف نوشته شده، عدم تمرکز، فقدان موضوع

چگونه کار می کند؟ الگوریتم BERT راهی برای درک متن است. برت به جای تجزیه و تحلیل متن به معنای کلمات کلیدی توجه می کند. به Google کمک می کند تا موضوعات و مفاهیم پشت جملات، پاراگراف ها و درخواست های جستجو را درک کند.

این به روزرسانی الگوریتم گوگل از فناوری پردازش زبان طبیعی برای درک بهتر درخواست های جستجو، تفسیر متن، شناسایی موجودیت ها و روابط بین موجودیت ها استفاده می کند. همانطور که یاد گرفتیم بروزرسانی های پاندا، مرغ مگس خوار و رنک برین از کلمات کلیدی فاصله می گیرند و بر ماهیت اصلی جستجوها تمرکز می کنند.

الگوریتم برت نقطه اوج این تلاش است. به گوگل امکان می دهد تفاوت های بیشتری را در درخواست های جستجوی کاربران درک کند.

نحوه تنظیم: به غیر از نوشتن محتوا برای کاربران، چیز دیگری برای بهینه سازی در این الگوریتم وجود ندارد. مقالات و محتوای سایت خود را بررسی کنید، اگر مقاله ای را فقط با هدف کسب رتبه ایجاد کرده اید اصلاح کرده و برای کاربران تان بنویسید.

8- به روز رسانی های هسته گوگل

به روز رسانی های هسته گوگل

چگونه کار می کند؟ از سال 2017، گوگل شروع به بروزرسانی های بزرگتر با عنوان به روزرسانی های هسته اصلی گوگل کرده است. از آن زمان به بعد، شفافیت کمتری درمورد اینکه این به روزرسانی ها چیست و کدام بخش از جستجو را تحت تاثیر قرار داده است، وجود دارد. سئوکاران اغلب تغییرات رتبه بندی به روزرسانی شده را پیگیری می کنند و سعی می کنند بفهمند که دقیقاً چه عواملی تغییر کرده است، اما به ندرت یک مشاهده قاطع وجود دارد.

این احتمال وجود دارد که به روزرسانی های هسته ای گوگل فقط پیشرفت هایی در به روزرسانی های قبلی گوگل یا شاید به روزرسانی کوچکتر باشد که به هم متصل شده اند.

نحوه تنظیم: از آنجا که تأثیرات به روزرسانی های هسته گوگل اغلب ناشناخته است، یک کاری که می توانید انجام دهید ردیابی تاریخچه نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر شما است. پس از بروزرسانی هسته گوگل، می توانید بررسی کنید که کدام یک از وبسایت ها در رتبه بندی بالا یا پایین رفته اند و در مورد عوامل موثر در این زمینه حدس بزنید.

جمع بندی الگوریتم های گوگل

در مقاله امروز در مجموعه آموزش های آموزش سئو، به معرفی 8 مورد از مهمترین الگوریتم های گوگل پرداخته شد. الگوریتم های گوگل تنها محدود به این هشت مورد نمی شوند و اگر هر یک از بخش ها را باز تر کنیم و با نگاهی موشکافانه تر بررسی کنیم، فاکتورها و عوامل بسیاری وجود دارد که باید برای بهینه سازی سایت وردپرسی خود استفاده کنید.

همانطور که ذکر شد، در این مقاله فقط به معرفی این الگوریتم ها پرداخته شد. بدون شک هر یک از الگوریتم ها دارای نکات و جزئیات بیشتری هستند که به بررسی تخصصی هر یک در یک مقاله جداگانه می طلبد.

میانگین رتبه : 5/5 😍 تعداد رای : 4 امتیاز
خروج از نسخه موبایل