کیت وردپرس

وردپرس چیست ؟ معرفی دوره وردپرس

در این جلسه از آموزش وردپرس قصد داریم شمارو با سیستم مدیریت محتوای وردپرس آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

در وهله ی اول باید بگم که وردپرس آسان ترین و معروف ترین راه برای ساخت یک وبلاگ یا سایت است.

یک آمار بسیار جالب میگه تا الان 41% از وبسایت های دنیا با وردپرس ساخته شده شده است.

به عبارتی تخصصی تر وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز رایگان است یعنی هرکسی میتونه کدهاشو مطابق با نیاز خودش تغییر بده و ازش استفاده کنه که اگه آشنایی داشته باشین شامل قانون GPLv2 میشه

وردپرس پروژه ای بود که در سال 2003 استارت خورد و بسیار موفق عمل کرد. این پروژه چون منبع باز است توسط یک جامعه عظیم توسعه پیدا کرده و خواهد کرد .

اما سازنده های اصلی آن دو شخص به نام Matt Mullenweg و Mike Little بوده است.

یک سیستم مدیریت محتوا ابزاری هست که به ما کمک میکنه محتوای سایتمون رو به راحتی و بدون کدنویسی مدیریت کنیم.

در کل وردپرس یک سیستم مدیریت محتوایی است که هر کسی حتی کسانی که وبمستر نیستند و دانشی از کدنویسی ندارند می توانند از این سیستم استفاده کنند و یک وبسایت برای خودشون ایجاد کنند.

چه سایت هایی می شود با وردپرس راه اندازی کرد؟

سال ها پیش وردپرس فقط برای راه انداختن یک وبلاگ ساده بود اما امروزه این جمله دیگه برای وردپرس صدق نمیکنه.

امروزه با گسترش تم ها و پلاگین های(افزونه ها) وردپرس و بیشتر شدن توسعه دهندگان آن در سراسر جهان

هر وب سایتی که شما بخواهید می تونید با آن بسازید.

وردپرس نه تنها برای ایجاد سایت های کاری مناسب است بلکه شما حتی می توانید فروشگاه خود را هم با وردپرس بنا کنید. اگر در ایران سایت ها را کمی تحلیل کنید متوجه می شوید که تعداد زیادی از سایت ها با رتبه پایین الکسا(یعنی سایت های پر بازدید) بر روی وردپرس بنا شده اند.

شما انواع سایت هایی که در پایین برایتان لیست میکنم رو می تونید با وردپرس راه انداری کنید:

چه کسانی از wordpress استفاده میکنند؟

وردپرس توسط افراد زیادی استفاده می شود استفاده تجاری,شخصی,فروشگاهی وحتی دولتی دارد. درکل هرکس یک سایت زیبا با هزینه به صرفه و زمان کمتر میخواد وردپرس بهترین گزینه است. حالا میخوام 4 تا از سایت های مهم و بزرگ رو براتون مثال بزنم که با وردپرس ساخته شده اند.

وردپرس در کاخ سفید

وب سایت رسمی کاخ سفید که یکی از معروف ترین وبلاگ ها است با وردپرس ساخته شده است.

whitehouse
سایت کاخ سفید


وردپرس و مایکروسافت

شرکت غول مایکروسافت برای وبلاگ رسمی خودش از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کند. این شرکت برای وبلاگ های قدرتمند محصول ویندوز و اسکایپ هم از وردپرس استفاده میکند.

وبلاگ مایکروسافت

سایت رسمی کشور سوئد

هر کشوری یک سایت مخصوص به خودش رو داره که روی دامنه محلی آن ست شده است. که مهم ترین رویداد های آن کشور در آن گذاشته می شود کشور سوئد نیز وردپرس را برای سایت خودش اتخاب کرده است.

سایت کشور سوئد

وبلاگ رسمی ناسا

شاید براتون جالب باشه باید بگم حتی ناسا هم برای وبلاگ خودش از سیستم وردپرس استفاده میکنه

وبلاگ ناسا

چرا باید از وردپرس استفاده کنید؟

خب گفتیم که 41% از سایت های دنیا با وردپرس ساخته شده و چندتا سایت معروف هم معرفی کردیم که از این سیستم استفاده می کردند. اما چه دلیلی داره شما ازش استفاده کنید؟ مهم نیست چه سایتی می خواهید راه اندازی کنید دلیل های زیادی وجود دارد که چرا شما باید از وردپرس استفاده کنید. ما به چندتا از دلایل مهم در پایین می پردازیم.

وردپرس متن باز و رایگان است

یکی از بهترین مزایای وردپرس رایگان بودن و اوپن سورس بودن آن است شما هیچ هزینه ای به جز خریدن یک هاست و دامنه لازم نیست خرج کنید شما هرگز برای استفاده کردن از وردپرس به کسی پول نخواهید داد. فراتر از آن پلاگین ها و تم های رایگان و اوپن سورس زیادی هستند که برای وردپرس ساخته شده اند که شما با استفاده از آن می تونید یک سایت جذاب و سفارشی برای خودتون ایجاد کنید.

وردپرس توسعه پذیر است

اگر شما توسعه دهنده یا وبمستر نیستید باید از وردپرس ممنون باشید چون با افزونه ها وتم های زیادی که وجود دارد دیگر شما نیازی به یک برنامه نویس به صورت جدی نیاز ندارید.

وردپرس راحت نصب می شود

تاحالا فکر می کردید برای ساخت یک سایت به یک نابغه تکنولوژی نیاز دارید؟ پس باید بگم در استباه بودید الان شما می تونید فقط با چن کلیک سایت خودتونو ایجاد کنید

وردپرس انعطاف پذیر است

وردپرس خدایش بسیار انعطاف پذیر هست هم بنده و هم بقیه ی دوستان واقعا این رو درک کردیم. وردپرس نه برای یک توسعه دهنده و نه برای یک کاربر عادی محدودیت ندارد. شما هر سلیقه ای داشته باشین می تونید سایت تون رو مطابق با همون سلیقه بسازید. اگر صفحه موردنظرتون جالب نیست نگران نباشید با نصب یک افزونه می تونید راحت حلش کنید.اگر گزینه شیر کردن در شبکه های اجتماعی نداره یه افزونه نصب کن و برو حالشو ببر.

وردپرس ارتباط خوبی با مرورگرهای اینترنت داره

خوشبختانه وردپرس به گونه ای طراحی و کدنویسی شده که با موتورهای جستجو نظیر گوگل ارتباط عالی داره به همین علت به جرئت می توان گفت که وردپرس در بین CMS ها از نظر سئو وبهینه بودن بهتر عمل کرده

سئو یکی از بحث های بسیار مهمی درباره سایت ها است که باید هر سایتی برای بالا رفتن در گوگل و آمار الکسا آن را رعایت کند تا هم برای کاربران مفید باشد و هم برای موتورهای جستجو جذاب باشد. برای اطلاعات بیشتر می تونید به مقاله “مهم ترین قدم های سئو و بهینه سازی یک سایت” مراجعه کنید.

وردپرس رو همه هواشو دارن

شما هیچ وقت با استفاده کردن از وردپرس به بن بست نمی خورید. وردپرس خیلی مشهور است و توسعه دهندگان زیادی دارد شما هر وقت به مشکل بر خوردید راحت می تونید با یک سرچ ساده در گوگل مشکل خودتونو رفع کنید.

بالاخره وردپرس چیه؟ آیا بهترین راه برای راه اندازی یک سایته؟

وردپرس معروف ترین راه برای ساخت یک وب سایته به این دلیل که اگر شما بخواید یک وبلاگ ساده تا یک فروشگاه اینترتی بسازید وردپرس بهترین گزینه است و همه رو جواب میده ولی تنها را نیست به تازگی یک سیستمی به نام ویکس(Wix) ساخته شده که بسیار عالی داره پیش میره و شاید در آینده رقیب خیلی جدی وردپرس بشه ما قبلا یک مقاله با عنوان انتخاب Wix یا WordPress نوشتیم که می تونید مطالعه کنید در این مقاله تفاوت های اصلی ویکس و وردپرس رو شرح دادیم.

امنیت وردپرس چطوره؟

نوبتی هم باشه نوبت به بحث مهم امنیت می رسیم چون اگر یک سیستم مدیریت محتوا هرچقدر خوب باشه ولی امنیت نداشته باشه بدرد نمی خوره امنیت بحثه بسیار مهمی است که باید برای حفظ اطلاعات از دست اشخاص سود جو حفض بشه وهرگز کسی نمی تونه امنیت در فضای مجازی رو تضمین کنه و حتی بودن شرکت های بزرگی که هک شدن پس امنیت رو نمی شه در کل در اینترنت گفت 100% شاید بشه گفت 99% امنه ولی صد در صد نمیشه گفت وردپرس در طی این سال ها خودشو ثابت کرده و از لحاظ امنیت هم بهتر از بقیه رقباش عمل کرده بخاطر آپدیت های پی در پی وردپرس امنیت آن خیلی زیاد تز از بقیه است.

مثلا اگر در بقیه سیستم مدیریت محتواها هفته ای یکی باگ پیدا بشه در وردپرس سالی یکبار یک بگ پیدا می شه پس خیالتون راحت باشه کسی به راحتی نمی تونه به وردپرس نفوذ کنه مگر اینکه از طریق یک پلاگین غیر استاندارد که بر روی وردپرس نصب شده نفوذ کنه پس بدونید سایت های بزرگی که وجود دارند که در بالا چندتاشو مثال زدیم همینطوری از وردپرس استفاده نمی کنند. اگر شما هم به دنبال ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای هستید حتما از آموزش زیر استفاده کنید

میانگین رتبه : 3.6/5 😍 تعداد رای : 8 امتیاز
خروج از نسخه موبایل