کیت وردپرس

سایت با www یا بدون www ؟ کدام بهترین گزینه برای سایت وردپرسی است؟ 2020

در این آموزش قصد داریم درباره این صحبت کنیم که WWW چیست؟ و سایت ما باید با www یا بدون www باشه و اینکه اصلا سئوی سایت وردپرسی با کدام بهتر جواب خواهد داد.

WWW چیست؟

اینترنت قوی ترین شبکه رایانه ای است که رایانه های شخصی ، رایانه های Main Frame و سوپررایانه ها را در سرتاسر جهان به هم اتصال میدهد. www مخفف عبارت World Wide Web است که به معنی جهان وب نام برده می شود به‌کمک یک مرورگر وب مانند کروم می‌توان صفحات وب (که شامل متن، تصویر، ویدیو و سایر محتویات چندرسانه‌ای هستند) را مشاهده و به‌کمک لینک ها در میان آن‌ها حرکت‌کرد.

حالا با این وضعیت یک سوال بزرگ در ذهن شما شکل میگیره و از خودتون میپرسید که استفاده از www در وردپرس بهتره یا بدون www ؟ کدوم یکی از آدرس ها میتونه از نظر مردم و یا از نظر سئو بهتر باشه؟ در این مقاله قصد دارم تا به بررسی مزایای استفاده از www یا بدون www در وردپرس بپردازیم.

و بگیم که آیا سایت ما با www باشه بهتر خواهد بود و یا بدون www و در انتها هم به راهکارهایی برای تغییر آدرس URL سایت وردپرس به www بپردازم که میتونید از اون استفاده کرده و آدرس خودتون را بنا آموزش هایی که گفته می شود تغییر دهید.

اما قبل از ادامه و شروع مفصل در رابطه با مقاله لازمه تا به یک تعریف درست و حسابی از WWW دست پیدا کنیم و بدونیم www چیست تعریفی بهتر از اونچه که در ویکی پدیا اومده نمیتونم براش داشته باشم.


از لحاظ فنی هیچ دلیلی وجود ندارد که نام سایت حتماً با www آغاز شود و اولین سرور وب در “info.cern.ch” قرار داشت. استفاده از پیشوند www یک توافق است که بین سازمان‌های ارائه دهنده خدمات وب انجام شده است تا تمامی نام‌های میزبان از یک پروتکل تبعیت کنند؛ برای مثال، بسیاری از سازمان‌ها نام سرور اصلی پروتکل گوفر خرد را به صورت gopher.wherever.edu تعریف می‌کنند

و از پیشوندهای دیگری استفاده می‌کنند تا بتوان از چندین سرور وب استفاده کنند. برخی از مرورگرها به صورت خودکار www را به ابتدا و “.com” را به انتهای URL تایپ شده اضافه می‌کنند. در مرورگرهای اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس موزیلا با فشردن همزمان کلیدهای ctrl و Enter پیشوند “http://www.” و پسوند “com.” به انتهای URL اضافه می‌شوند.


وجود WWW در سئو سایت تاثیری دارد؟

خود گوگل نیز اعلام کرده هیچ تفاوتی بین استفاده از www یا بدون www در وردپرس و یا هر نوع سایتی وجود نداره و بنابراین دلیلی هم وجود نداره که استفاده از www یا بدون www تاثیری مستقیم و یا حتی غیرمستقیم در سئو سایت شما داشته باشد. اما یه نکته مهم اینه که ما صرفا بهتره تا تصمیم خودمون رو قطعی و واضح بگیریم تا از www یا بدون www برای سایت خودمون استفاده کنیم،می گید چرا؟

خُب کاملا مشخص هستش، وقتی ما بین دو راهی استفاده از www یا بدون www مونده باشیم بعضی موقعه ها شاید فکر کنید که استفاده کردن یا استفاده نکردن از www میتونه این مزیت ها و این معایب رو داشته باشه و تصمیم به تغییر مداوم اونها میگیریم، اما غافل از اینکه با اعمال این تغییرات موتورهای جستجو گیج میشن و بالاخره تکلیف برای اونها مشخص نیست که سایت شما از www قراره استفاده بکنه یا نه،

در این صورت صفحات ایندکس شده سایت شما که به زحمت اونها را در موتور جستجو به دست آوردید از دست می روند و به قعر نتایج موتور جستجو سقوط میکنند. پس حتما تا بعد از نصب و راه اندازی وردپرس اولین اقدامی که میکنیم این باشه که تکلیف این وضعیت رو برای استفاده از www یا بدون www در وردپرس معلوم و مشخص کنیم.

اما یه نکته ای که دربین استفاده از www یا بدون www در وردپرس وجود داره اینه که اگر میخواهیم سایتمان بدون WWW بالا بیاد باید حتما کاری کنیم که کاربرانی که به آدرس سایت ما بدون WWW وارد میشوند به آدرس با WWW ریدایرکت شوند، اگر ما وضعیت WWW رو در سایت خودمون مشخص نکرده باشیم

سایت ما با هردو آدرس digitalmoj.com و www.digitalmoj.com در دسترس قرار داره پس در این صورت گوگل مطالبی که در هر دو حالت بخواد تا نمایش داده بشه رو به عنوان دو سایت جدا شناسایی میکنه و باعث کاهش شدید رتبه و امتیاز سایت ما در گوگل خواهد شد،

برعکس این موضوع هم صحیحه یعنی اگر شما از آدرس بدون WWW استفاده میکنید بازم باید کاری کنید تا کاربری که از طریق آدرس با WWW وارد سایت شما میشه به صورت خودکار به آدرس سایت در حالت بدون WWW ریدایرکت بشه و از ایجاد دوگانگی جلوگیری کنه.

ریدایرکت کردن www یا بدون www در وردپرس

خب بریم سراغ آموزش ریدایرکت کردن www یا بدون www در وردپرس قبل از ریدایرکت کردن اصلی یعنی ریدایرکت 301 بریم اول داخل خود وردپرس تنظمیات رو اوکی کنیم برای این کار از گزینه تنظیمات> همگانی در وردپرس به قسمت نشانی وردپرس (URL) و نشانی سایت (URL) بروید و در این دو فیلد مانند تصویر زیر آدرس سایت خودتون رو اونطور که میخواهید مشخص کنید که میخواهید www یا بدون www باشه

www یا بدون www
مشخص کردن در وردپرس

1- ریدایرکت حالت بدون www به حالت با www

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]

2- ریدایرکت حالت با www به حالت بدون www

RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} !^digitalmoj.com$ [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://kitwp.com/$1 [R=301,L]

خب حالا آدرس سایت خوشکلتون رو به جای digitalmoj.com قرار بدید تا ریدایرکت 301 برای هردو حالت اوکی بشه

گوگل رو هم خبردار کن با www یا بدون www

اما بعد از اینکه حالت های WWW یا بدون WWW رو مشخص کردیم نوبت این می رسه تا گوگل رو هم خبردار کنیم که ثضیه از چه قراره. بنابراین به کنسول جستجوی گوگل که در آدرس Search Consoleگوگل مراجعه کرده و سپس آدرس دامنه خودتون که در گوگل ثبت کردید رو انتخاب کنید تا به اون هدایت شوید. در این مرحله شما باید آدرسی که قصد دارید تا در اولویت گوگل قرار بگیره و برای نمایش URL سایت در نتایج جستجو از اون استفاده بشه رو تعیین کنید. بنابراین مشابه تصویر زیر ابتدا روی چرخ دنده کلیک کنید و سپس از منوی باز شده گزینه Site Settings رو انتخاب کنید.

خب حالا باید اولیت نمایش URL های سایت با www یا بدون www در موتور جستجوی گوگل را تعیین کنید. بنابراین در بخش Preferred domain اولویت مورد نظر خودتون رو که شامل سه بخش زیر هستند مشخص کنید:

  1. نیاز به تعیین اولویت بندی ندارید
  2. نمایش URL های سایت با WWW
  3. نمایش URL های سایت بدون WWW

بعد از اینکه وضعیت مورد نظرتون را انتخاب کردید کافیه تا روی دکمه Save که مشابه تصویر بالا سه گزینه داره کلیک کنید و چند روی منتظر بمونید تا URL های شما اصلاح بشن و یا اینکه اگر احیانا آدرس های ایندکس شده شما بعضا در دو حالت www و بدون www قرار دارند اصلاح شده و همگی یکی شوند.

میانگین رتبه : 5/5 😍 تعداد رای : 1 امتیاز
خروج از نسخه موبایل